Hvorfor bedriften din trenger en effektiv logo?
Hva tenkerdu på når du ser de to gylne buene? McDonalds, selvfølgelig! På samme måte indikerer svosj-symbolet intet annet en det berømte skomerket ’Nike’. Dette er styrken av en effektiv logo, at et bedriftsnavn automatisk kommer til hodet på deg når du ser eller tenker på en bedriftslogo.

Ikke bare hjelper det deg i å tiltrekke kunder, men de bygger også et evigvarende inntrykk i hodene til kundene. En bedrifts logo er den visuelle representasjonen av dens verdier, hensikt og visjon. En bedriftslogo bygger også lojalitet og tillit til kunder og partnere.

Hva er en effektiv logo?

McDonalds logo

EFFEKTIVT LOGODESIGN. Mmmm-McDonalds.

En bedrifts logo forblir ineffektiv fram til og med mindre den formidler det riktige budskapet til kundene, og påvirker dem til å kjøpe dine produkter/tjenester. Når du har laget logoen til bedriften din er det spesielt viktig at du implementerer gode markedsføringsteknikker for å omforme denne logoen til bedriftens visuelle identitet. Det tar åpenbart tid å gi en logo innpass i kunders hoder, men når du først har gjort det, hjelper den i å skape merkevaren din, som er viktig for enhver bedrifts suksess.

Å designe en effektiv logo
Under er noen retningslinjer du burde vurdere når du designer logoen til din bedrift.

Analysere budskapet du vil formidle
Prosessen i å designe en god logo begynner med å artikulere budskapet du vil formidle til målgruppen din. Prøv å bruke et bilde eller en one-liner som forteller om oppdraget til organisasjonen din.

Ta hensyn til trendene i bransjen
Det neste steget i å designe bedriftslogoen er å se på de nåværende trendene i bransjen. Bruker konkurrentene skarpe farger, fin grafikk eller moderne bilder i deres logoer? Om det stemmer, finn ut hvordan du kan gjøre det annerledes ved å designe en kreativ og unik logo som tiltrekker kunder.

Fokuser på budskapet
Ta hensyn til målgruppen til bedriften din og lag et appellerende budskap. Gjør den unik og annerledes fra konkurrentene for å tiltrekke målgruppen. Et relevant budskap er den sanne essensen av å designe en effektiv logo.

Hold logoen enkel og funksjonell
En god logo ser lik ut når den brukes på en plakat eller et visittkort. Den bør være en god kombinasjon av skalerbarhet, enkelhet, mening og konsistens. Teksten burde være lesbar og blender ikke sammen – det gjør den vanskelig å lese. Avgi et klart budskap og gi aldri rom til gjetting, for du vet aldri hvordan en potensiell kunde tolker det halvferdige budskapet.

Illustrer nøkkelfordelene med din bedrift gjennom logoen din
En effektiv logo forklarer den riktige grunnen til at en kunde skal kjøpe ditt produkt/tjeneste. De tre røde horisontale linjene i bedriftslogoen til DHL indikerer fart, den spesielle fordelen bedriften tilbyr kundene sine.

I tillegg til disse tipsene, unngå trender når du designer logoen din. Grunnen til at du ikke bør følge trender innen logodesign er for å unngå risikoen for å forvirre kundene når trenden er forbi