Anbefalt av et arsenal av superstjerner og sportsmenn som Roger Federer, Williams-søstrene og Michael Jordan, er Nike en berømt merkevare. I løpet av veldig kort tid har de ekspandert til alle hjørner av verden. Fra storslåtte sportssko til tilbehør, har Nike fullstendig revolusjonert industrien for sportsklær.

Hva sier Nike-svosjen?

Nike logo

Enkel og effektivt logodesign fra Nike.

Nike-svosjen (som logoen kalles) er et perfekt eksempel på en effektiv logo fordi den avbilder det sanne oppdraget til bedriften, som er å ”bringe inspirasjon og innovasjon til alle atleter i verden”. Den indikerer det raske, flytende og enkle bildet til bedriften.
Nike sin ”Svosj” representerer faktisk vingen til den greske gudinnen Nike. Designet ble laget i 1971 av en student innen grafisk design, Carolyn Davidson. Selv om den eneste hensikten der og da var å møte deadline, var responsen overveldende, og folk fikk en veldig sterk assosiasjon til logoen. Derfor bruker selskapet den fremdeles.

Hvordan ”Nike-svosjen” ble lagd
Phil Knight, grunnleggeren av Blue Ribbon Sports Inc, underviste i regnskapsføring på Portland State University for å supplere forretningsutgiftene sine. Der møtte han Carolyn, som jobbet med en tegneoppgave, og spurte henne om å komme opp med noen designarbeider for hans lille bedrift, og lovde å betale henne et par dollar i timen. Sulten på arbeid, godtok Davidson umiddelbart tilbudet, og laget noen få design for Phil sitt skofirma.

Når Davidson husker tilbake til samtalen med Knight, som resulterte i en av de mest innflytelsesrike og effektive logoene i verden, siterer hun:
”Representanter fra Japan kom for en presentasjon og Phil ønsket noen grafer og diagrammer for å vise dem,” fortsatte hun ”jeg gjorde noe designarbeid for ham, og en dag spurte han meg om jeg ønsket å jobbe på en skostripe. Han sa han trengte mer inventarkontroll.”

Hva grunnleggeren av den beerømte skomerkevaren ”Nike” ønsket i hans logo Phil fortalte Davidson at han ønsket et design som antyder bevegelse. Derfor jobbet hun en stund og kom tilbake til ham med en mengde design. Ingen fanget imidlertid Phil.

Det var da Knight gikk tom for tid, når skoeskene til selskapet hans ventet på å trykkes i Mexico. Og til det trengte han en logo uten flere utsettelser. Så med tanke på deadlinen, valgte Phil svosj-designet fra Davidson og sa: ”Jeg elsker det ikke, men det vil vokse på meg.” Senere fortsatte Davidson å designe reklamer, brosjyrer, plakater og kataloger for det nylig navngitte selskapet ”Nike”. Bedriften vokste eksponensielt, og skapte etterhvert behov for å leie inn et
reklamebyrå på fulltid for å formulere markedsstrategier i stedet for enmanns-markedsføring som var gjort av Davidson.

Så det var den klare ideen til bedriftens grunnlegger, Phil Knight, som gav verden en unik, kreativ, enkel og effektiv logo. Nikes logo fullbyrder alle kravene for å lage en god logo, og er derfor et fabelaktig eksempel på en perfekt bedriftslogo.